Snabb leverans

Klarna & Swish

30 dagars öppet köp

Köpvillkor

  1. Om Skalexperten Sverige AB (Org.nr: 559494-1576)
  • Företaget har sitt säte i Göteborg. Företagets postadress är Kivra: 559494-1576, 106 31 Stockholm.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • För att handla hos Skalexperten Sverige AB måste du vara minst 18 år. Om du är under 18 år krävs samtycke från förmyndare för att ingå avtal med oss.
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. Vi svarar oftast inom några timmar, men senast inom 48 timmar.

2.1. Betalningsalternativ

Vi erbjuder följande betalningsmetoder:

Kortbetalning: Vi accepterar betalning med Visa och Mastercard. Kortbetalningar sker via Nets Easy Checkout, där du anger dina kortuppgifter och identifierar dig med 3D-Secure. Inga kortuppgifter lagras hos oss. Beloppet reserveras på ditt konto direkt vid köpet och debiteras när varan skickas.

Klarna: Genom Nets Easy Checkout kan du även betala med faktura eller delbetalning via Klarna. Vid fakturabetalning kan en kreditupplysning göras av Klarna. Klarna skickar ut fakturan via e-post efter att vi skickat din beställning. Vid utebliven betalning kan påminnelseavgift och dröjsmålsränta tillkomma. Vid delbetalning gäller Klarnas egna villkor och Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (SEKKI) finns tillgänglig i kassan innan du slutför köpet. Läs fullständiga villkor för Klarnas betalsätt här: https://www.klarna.com/se/villkor/

Swish: Du kan även välja att betala direkt med Swish. Vid val av Swish sker betalningen direkt från ditt bankkonto via Swish-appen. Du måste ha Swish aktiverat hos din bank för att kunna använda detta betalsätt.

Säker betalning med 3D-Secure: Vi använder 3D-Secure för kortbetalningar via Nets Easy Checkout, vilket innebär att du verifierar din betalning via BankID eller motsvarande säkerhetslösning beroende på din bank. Det ger dig som kund ett extra skydd mot obehöriga köp.

Våra betalningslösningar tillhandahålls av: Nets Easy Checkout & Swish. Läs fullständiga villkor för Nets Easy Checkout betalsätt här:  Användarvillkor & integritetspolicy.

  1. Leverans
  • Leveranstiden är 1–3 arbetsdagar från det att du mottagit orderbekräftelsen. Beställningar som läggs på helger eller helgdagar skickas nästkommande vardag.
  • Om det finns andra leveranstider (exempelvis för förhandsbeställningar eller produkter som ej finns i lager) anges detta tydligt i kassan innan du slutför köpet.
  • Vi levererar inte till boxadresser, vissa öar eller andra svåråtkomliga adresser. Vid osäkerhet kring leveransområden, vänligen kontakta vår kundtjänst före beställning.
  • Vid leveransförsening kommer vi att meddela dig så snart som möjligt via e-post, inklusive om möjligt en ny beräknad leveranstid samt orsaken till förseningen. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid har du som konsument rätt att häva köpet.
  • Vi ansvarar för eventuella skador som uppstår under transporten från oss till dig som kund. Transportskador räknas som fel enligt konsumentköplagen, vilket innebär att du har rätt att reklamera skadan på samma sätt som andra ursprungliga fel på varan.
  • Upptäcker du en skada på paketet redan vid leverans bör du så snart som möjligt anmäla detta till vår kundtjänst på [email protected]. Bifoga gärna bilder på emballaget och produkten för snabbare hantering.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Efter att en beställning har bekräftats gäller det pris och den produktinformation som visades vid köpet.
  • Vi kan endast korrigera priset i efterhand om det rör sig om ett uppenbart fel som konsumenten insett eller borde ha insett. 
  1. Ångerrätt
  • Enligt lag har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Ångerrätten gäller oavsett anledning.
  • Du har rätt att meddela oss om att du vill ångra köpet via valfri kontaktväg: post, e-post eller telefon (+46 8 507 814 25). För snabbast hantering rekommenderar vi att du kontaktar oss via e-post till [email protected]
  • Du kan även använda Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätten Ladda ner ångerformuläret här (PDF)
  • För att meddela oss att du vill ångra köpet via post kan du skicka meddelandet till:
    Skalexperten Sverige AB
    Kapellplatsen 3
    411 31 Göteborg
  • Returadress: Kapellplatsen 3, 411 31 Göteborg, Sverige (Observera: Detta är endast en postadress, ej en besöksadress. Returer och köp kan inte göras på plats)
  • Vid utövad ångerrätt återbetalar vi hela beloppet inom 14 dagar från den dag då du meddelat oss att du vill ångra köpet.
  • Vi har dock rätt att avvakta med återbetalningen tills vi har fått tillbaka varan från dig, eller tills du har skickat in ett bevis på att varan återsänts, exempelvis ett inlämningskvitto från transportör – beroende på vilket som sker först.
  • Återbetalning sker med samma betalningssätt som du använde vid köpet, om vi inte särskilt kommit överens om annat.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka produkten till oss inom 14 dagar från det att du meddelat oss.
  • Vi erbjuder möjlighet att få en förbetald retursedel från oss mot en kostnad om 49 kr, vilket dras av från din återbetalning. Kontakta oss för att få en retursedel.
  • Du som konsument står för kostnaden för returfrakten vid ångerrätt (om vi inte kommit överens om annat). Vi rekommenderar att du sparar kvitto och eventuellt spårningsnummer från fraktbolaget.
  • Om du hanterat produkten mer än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har vi rätt att göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen på återbetalningen. Exempel på otillåten hantering är att använda produkten i vardagen istället för att endast prova den, eller att skada originalförpackningen i onödan.
  • Vid retur bär vi som säljare risken för varan under transporten. Som konsument ansvarar du endast för skador om du varit vårdslös, till exempel genom dålig emballering eller felaktig adressetikett.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  •  Förseglade skärmskydd eller rengöringsprodukter där förpackningen har brutits, eftersom dessa av hygien- och funktionsskäl inte kan återförsäljas.
  • Produkter med personlig anpassning, exempelvis mobilskal med eget tryck eller gravyr.
  • Tillbehör som levereras i plomberad förpackning, där plomberingen har brutits och varan därför inte kan återställas till ursprungligt skick.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

    5.3 Öppet köp – 30 dagar:
  • Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder vi 30 dagars öppet köp. Detta innebär att du kan returnera oanvänd vara upp till 30 dagar från att du mottagit beställningen.
  • Vid öppet köp gäller: produkten ska vara i nyskick, originalförpackningen ska vara intakt, du står för returfrakten.
  • Villkor för öppet köp gäller utöver den lagstadgade ångerrätten och påverkar inte dina rättigheter enligt lag.
  1. Reklamation och klagomål
  • Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera en vara i upp till tre år från att du tagit emot den, förutsatt att felet är ursprungligt, dvs. fanns där redan vid leveransen.
  • Du måste reklamera inom skälig tid efter det att du upptäckt (eller borde ha upptäckt) felet. En reklamation som görs inom två månader från det att du märkte felet anses alltid vara inom skälig tid.
  • Om du upptäcker ett fel precis innan tre år har gått har du ytterligare två månader på dig att reklamera felet. Ett krav preskriberas om det inte framställts inom två månader från utgången av treårsperioden.
  • Vi ansvarar för att åtgärda fel genom t.ex.: reparation (avhjälpande), ny vara (omleverans), prisavdrag, återbetalning (hävning), beroende på situation.
  • Vi följer gällande konsumentskyddslagstiftning och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), se arn.se.
  • Vid en godkänd reklamation där varan inte kan repareras eller ersättas, återbetalar vi det fulla beloppet du har betalat för varan inom skälig tid, vanligtvis inom 14 dagar från det att vi godkänt reklamationen. Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet, om inte annat överenskommits med dig. Eventuell returfrakt vid reklamation bekostas av oss.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Kontakta vår kundtjänst på [email protected] och ange följande: ditt namn, adress, ordernummer och en tydlig beskrivning av felet (gärna med bilder).
  • Du får svar inom 48 timmar. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och skickar en ersättningsprodukt alternativt återbetalar dig.
  • Reklamation kan också göras via post eller telefon:
    Post: Kapellplatsen 3, 411 31 Göteborg
    Telefon: +46 8 507 814 25
  • Returadress vid reklamationer: Kapellplatsen 3, 411 31 Göteborg (Observera att detta är en postadress – ej besöksadress.)
  • Vid leveransförsening eller om varan inte anländer inom utlovad tid har du rätt att reklamera detta enligt konsumentköplagen.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi ansvarar enligt konsumentköplagen för att leverera beställda varor i rätt tid.
  • Om en försening uppstår på grund av ett hinder utanför vår kontroll – som vi inte rimligen kunde förutse eller undvika – gäller begränsningar för skadestånd enligt konsumentköplagen.
  • Du som konsument har fortfarande rätt att häva köpet vid försening, även vid oförutsedda händelser.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som konsument vända dig till:
    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Box 174
    101 23 Stockholm
    www.arn.se
  • För boende i ett annat EU-land än Sverige kan du även lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister:
    http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
  1. Integrationspolicy

Läs mer i vår Integritetspolicy.

  1. Cookiepolicy

Läs mer i vår Cookiepolicy.